sunnuntaina, lokakuuta 19, 2008

Hyödyllistä ja vähemmän hyödyllistä osaamista

MOSKU: mamma oli olevinaan kotona koko viikon, mutta enimmäkseen hän on istunut puhelimessa ja koneen äärellä hoitamassa jotain asioita.
Minun keittiökoulu jatkuu. Osaan jo maahanmenon ilman apuliikettä = ymmärrän platz-komennon.
Seuraaminen = fuss on vaiheessa. Hinkataan edelleen sitä että istun vierellä, otan kontaktia, saan palkan, mamma ottaa askeleen eteenpäin, minä seuraan & istahdan, saan palkan. Sekin menee melkein ilman apuliikettä.
Sitten hiotaan pelkää kontaktia. Minä istun mamman edessä ja pidän kontaktin vaikka mamma pelleilee.
Irti= loss on vaiheessa. Sitten kun osaan sen kunnolla, opetteleen esineen luovuttamisen nätisti. Sen jälkeen on tuominen = apport melkein kasassa.
Sitten me painitaan ja riehutaan paljon. Siis mamman kanssa. Minulla on kaikenlaisia pehmoleluja, naruleluja, palloja ja riepuja.

Olen myös oppinut tyhmiä asioita. Kuulemma. Kuten turhan haukkumisen. Pedro opetti sen minulle!
Pedro on myös opettanut miten koirat leikkii ota-kiinni-jos-saat. Mamma ei yhtään tykkää siitä. Tässä talossa kuulemma HÄN laatii leikkien säännöt eivätkä koirat...

Äsken löysin mamman hirvenluupiilon. Luut ovat kuivumassa ulkorakennuksessa. Yritin kaivautua sinne, mutta luulen että mamma huomasi. Tuli komento tulla sisään.

Laran maha meni ruikulle kun syötiin niitä luita. Se juoksi vessassa ainakin kuusi kertaa yössä. Eilen se paastoi. Ja Pedro myös.
Aamulla heräsin kummalliseen ääneen. Pelotti ja piti murista vähän. Sitten mamma kertoi että se ääni tuli Pedron mahasta.