perjantaina, joulukuuta 19, 2008

Kuokkavieraana palokunnan luona


















































































MOSKU: Viime lauantaina mamma vei minut palokunnan harjoittelualueelle Suomenkylän VPK:n konttiharjoitukseen. Se oli tosi mahtava juttu. Minustakin tulee isona palomies. Ne on kovia poikia ne.
Ne sytytti lastulevyjä palamaan kontissa ja menivät sitten sisään!
Palomiehillä täytyy olla teflonturkki koska kaikki tulivat ehjinä ulos.
Minä en tällä kertaa päässyt mukaan konttiin. Pitää käydä savusukelluskurssi ja pärjätä monessa testissä ensin.
Ehkä mamma vie minua kurseille?

Ekassa kuvassa kuunnellaan Kennun käskynjakoa.
Ennenkuin palomiehet sytytti kontin mamma laittoi maalimiehen piiloon sinne.
Se on sellainen kiva pikkupoika nimeltäään Luukas.
Minä hain ensin kontin alta ja vierestä - jossa muuten kyti entiset tuhkat. Oli oikea katastrofitunnelma sanoo mamma.
Sitten mamma lähetti minut konttiin (lattia oli toki ihan kylmä, mutta penteleen nokinen). Bongasin Luukaksen heti.
Ennen konttitreeniä oli muutama tavallinen pisto.
Sitten lepäsin autossa savun yläpuolella. Tauon jälkeen sain riehua Luukaksen kanssa.
Kotimatkalla poikettiin ressujen joulutulilla jossa juoksin Alin kanssa. Ali sammutti yhdet maarsallit ja sillä on vieläkin mahakarvat ihan steariinissa.
Ali on labradorinoutaja, minua muutama kuukausi vanhempi.

Illalla mamma kuukahti johonkin tautiin. Se oksensi 16 tuntia.
Se on maannut sängyssä koko viikon, ei ole jaksanut valittaa edes.
Vähän välillä se on laittanut tikun kainaloon. Keskiviikkona se tikku kertoi ilmeisesti hyviä uutisia.
Mutta sitten häneen kylkeen iski kamala lihaskramppi nestehukan takia. Mamma yritti tankata nesteitä ja perjantaina kramppi hellitti.
Tuohon tautiin liittyy myös suorasuuntaustykkiammuntoja. Varsinkin öisin.
Ekana yönä erehdyin nukkumaan omalla paikalla sängyn jalkopäässä, tuulen alapuolella niin sanotusti.
Mamma oli popsinut jotain mustaa ruutia.
Jokaisen sarjan jälkeen pyysin että mamma korjaa koordinaatit mutta mamma ei ymmärtänyt mun voihkintaa.

Seuraavana päivänä minulla oli maha sekaisin (livahdettiin pihalta Pedron kanssa ja Pedro näytti minulle ihanan raadon metsässä)
Illalla mamma syötti minullekin mustaa ruutia.
Mamma paukutteli totuttuun tapaan koko yön, mutta tällä kertaa minä ammuin takaisin.
Lara on pysynyt visusti tämän konfliktin ulkopuolella. Se on viettänyt yönsä omassa kopassaan.

Minä olen parhaan kykyni mukaan yrittänyt lohduttaa mammaa. Olen vienyt hänelle sänkyyn kenkiä, tohveleita, likaisia paitoja, kaikennäköisiä sukkia ja jopa polttopuita kun häntä niin paleli.